Baltymai

Baltymų apibūdinimas ir paros norma

  • Baltymai turi sudaryti 12–13 % energijos vertės;

  • Energinė 1 g vertė – 16,75 kJ / 4 kcal (tokia pati kaip ir angliavandenių);

  • Nepriklausomai nuo amžiaus, rekomenduojama baltymų suvartojimo norma yra 0,75 g 1 kg kūno masės per parą;

  • Biologiškai vertingi baltymai yra tokie, kurie turi visų reikalingų aminorūgščių;

  • Vidutiniškai biologiškai vertingiems baltymams trūksta vienos nepakeičiamos aminorūgšties;

  • Mažai biologiškai vertingiems baltymams trūksta daugiau nei vienos nepakeičiamos aminorūgšties.

 Baltymų funkcijos

  • Būtina ląstelių sudedamoji dalis, sudaranti apie 1/5 bendro kūno svorio;

  • Aminorūgščių perteklius yra suskaidomas ir tampa energijos šaltiniu;

  • Gerina audinių gijimą ir jų augimą. Organizme sudaro gyvybiškai svarbias struktūras – raumenų skaidulas, įeina į jungiamojo audinio, kremzlių, odos, plaukų, kaulų sudėtį;

  • Dalyvauja metabolizmo procese. Jie sudaro kai kuriuos hormonus ir fermentus, o šie reguliuoja audinių ir ląstelių metabolizmą;

  • Svarbūs imuninei sistemai (imunoglobulinai), padeda organizmui kovoti su ligomis ir infekcija gamindami antikūnus;

  • Reikalingi deguonies pernešimui, sudaro hemoglobiną ir kraujo albuminus;

  • Antitoksinė medžiaga – slopina nuodingų medžiagų veikimą organizme;

  • Reikalingi organizmo skysčio pusiausvyros palaikymui.

 

Baltymų šaltiniai

Gyvūninių baltymų šaltiniai yra mėsa, žuvis, jūros produktai, vištiena, kiaušiniai, pienas ir jo produktai.

Augalinių baltymų šaltiniai yra grūdai ( kviečiai, rugiai, ryžiai, kukurūzai, miežiai), sėklos ir riešutai, ankštinės daržovės ( pupos, lęšiai, sojos).

Baltymų kiekis (g)

Maisto produktai

Labai didelis (daugiau kaip 15)

Olandiškas ir lydytas sūris, neriebi varškė, gyvūnų mėsa, vištos I ir II kategorijos, dauguma žuvų, sojos, žirniai, pupelės, graikiniai ir lazdynų riešutai.

Didelis (10–15)

Riebi varškė, liesa ir riebi kiauliena, virta dešra, dešrelės, kiaušiniai, manų, grikių, avižų, kviečių kruopos, kvietiniai miltai, makaronai.

Vidutinis (5–9,9)

Ruginė ir kvietinė duona, perlinės kruopos, ryžiai, žalieji žirneliai.

Mažas (2–4,9)

Pienas, kefyras, grietinėlė, grietinė, grietininiai ledai, špinatai, kalafiorai, bulvės.

Labai mažas (0,4–1,9)

Sviestas, beveik visos daržovės, vaisai, uogos ir grybai.

Daugiau straipsnių apie baltymus: