Padidinto baltymų ir kalorijų (energijos) kiekio dieta (Bkcal)

Parengė med. dr. L. Petkevičienė

Dietos tikslas: aprūpinti organizmą padidintu baltymų ir energijos kiekiu išsekimo – mitybos nepakankamumo atsiradimo rizikos atveju ar jį gydant.

Dietos laikomasi esant:

  • išsekimui įvairių ligų atveju;
  • įvairios kilmės mitybos nepakankamumui;
  • sumažėjus baltymų kiekiui kraujyje(hipoproteinemija);
  • vitaminų stokai;
  • mažakraujystei;
  • po ligos atstatymo periode;
  • sveikstantiems po ūminių žarnų ligų,;
  • lėtinėmis žarnų ligomis atoslūgio (remisijos) fazėje beisergant opalige;
  • lėtiniu kepenų uždegimuatoslūgio (remisijos) fazėje;
  • lėtiniais pūlingais susirgimais;
  • tuberkulioze.

 

Dietos patarimai:

  • davinyje turi būti padidintas baltymų ir energijos kiekis;
  • reguliuoti maisto konsistenciją;
  • parinkti tinkamą maisto ruošimo būdą (virimą, šutinimą, troškinimą, apkepimą);
  • valgyti po mažai, dažnai – 4-6 karus per dieną, lėtai, reguliariai kas 2-3 val.

 

Maisto pasirinkimas

Maisto grupės

Vartotini

1

2

Mėsa ir jos produktai

Tinka visų  rūšių mėsa. Faršas ir maltiniai gali būti praturtinami įprastinio maisto papildais, pvz. pieno milteliais, grietinėle ir kt. Visų rūšių dešros, vyniotiniai, paštetai.

Vištiena kalakutiena ir jų produktai

Vištiena, viščiukų broilerių, kalakutienos  krūtinėlės ir ar šlaunelės, triušiena.

Žuvis ir jos produktai

Žuvis liesa iki 3% riebumo (ledžuvė, starkis, jūros lydeka, menkė ir kt.) – vidutinio (3-8%)riebumo (karpis, karšis, jūros ešerys, stauridė ir kt). Žuvį ir jos produktus reikėtų vartoti mažiausiai tris kartus per savaitę. Pageidautina, kad kartą per savaitę būtų patiekiama riebi žuvis arba ikrai. Riebi žuvis turtinga polinesočiųjų riebalų rūgščių ir vitamino D.

Pienas ir jo produktai

Riebūs pieno produktai:riebus pienas, saldus ar rūgštus pagal pageidavimą. Riebūs sūriai.  Padažai, košės, pudingai gali būti gardinami grietinėle ir riebia grietine.

Riebalai

Augaliniai ir gyvūniniai. Suvožtiniams ir maisto gamybai rekomenduojama naudoti sviestą ar kitus valgomuosius riebalus, turinčius daug polinesočiųjų rūgščių. Sviestas ar aliejus gali būti dedamas į įvairius patiekalus siekiant padidinti riebalų kiekį.

Kiaušiniai

Virti kiaušiniai, garuose virti omletai. Rekomenduojama kiaušinius naudoti padažams, pudingams ir maistingiems gėrimams pagaminti.

Duona ir grūdiniai produktai

Duona, kruopos, grūdiniai ir jų produktai – įvairių rūšių: vakarykštė balta duona, miltiniai gaminiai – makaronai, vermišeliai, spagečiai, kriaukleliai, lakštiniai ir kt. (pagaminti be technologinį procesą greitinančių priedų). Duonoje turi būti mažiausiai 50 % rupių miltų. Turi būti patiekiama įvairi duona arba rupių miltų bandelės ar rageliai. Duonos reikėtų valgyti kiekvieno valgymo metu. Rupių miltų ar avižinių dribsnių košė, grūdiniai mišiniai su nedaug cukraus ir riebalų gali būti naudojami vietoj duonos. Norint sumažinti maisto kiekį, duonos riekė neturi sverti daugiau kaip 30 g.  Košę galima praturtinti įprastiniu maistu ir maisto papildais.

Kruopos ir miltai

Miežių, kviečių, grikių, sorų, avižų, kukurūzų, ryžių. Miltai – kviečių aukščiausios rūšies ir I rūšies grikių, kukurūzų ir kt.

Bulvės

Virtos ar bulvių košė. Ryžiai, makaronai arba duona gali būti vartojama kaip alternatyva. Bulvių kiekį galima mažinti, kad bendras maisto kiekis taptų mažesnis. Į bulvių košę tinka įdėti įprastinio maisto papildų (pvz., pieno miltelių). Taip pat rekomenduotinos sūriu ir grietinėle užkeptos bulvės.

Daržovės

Daržovių reikia valgyti per kiekvienus pietus. Ankštiniai gali sukelti dujų apykaitos problemų, dėl to valgyti vaisius ir daržoves neskatinančias žarnų peristaltikos, gausaus dujų susidarymo. Morkose yra daug beta karotino, tad jos turėtų būti valgomos 2-3 kartus per savaitę. Troškintos daržovės ar daržovių tyrė gali atstoti padažus. Vyresnio amžiaus asmenims gali būti sunku sukramtyti šviežias daržoves, todėl jiems jas vertėtų patiekti virtas. Į troškinius tinka įpilti grietinėlės ar šalto spaudimo linų sėmenų ar kt. aliejaus bei margarino ir taip padidinti riebalų kiekį.

Vaisiai, uogos

Švieži vaisiai ir uogos turi būti kasdieniniame valgiaraštyje. Jie gali būti patiekiami kaip desertas, per tarpinį valgymą ar per pusryčius. Vietoj vaisių galima gerti citrusines sultys.

Cukrus ir saldėsiai

Norint padidinti energijos kiekį, į kai kuriuos patiekalus galima įdėti daugiau cukraus.

 

Maistinės ir energinės vertės apskaičiavimas

Apskaičiavo dietistė Božena Vežanienė

Valgiaraščių paros energinė ir maistinė vertė gali nukrypti nuo normos iki dešimties procentų, o 15 dienų (socialinės globos įstaigose – 10 dienų) energinės ir maistinės vertės nuokrypio vidurkis – iki penkių procentų. Patvirtinta SAM 2015m. rugpjūčio 27 d.  įsakymas Nr. V-998, įsigaliojančiunuo 2016-01-01 TAR, 2015-08-28, Nr. 13116.

 

Dietos sudėtis 2200  kcal

Dietos sudėtis g ir %:

  • Baltymai - 110 g(20%), iš jų 70% gyvūninių, 30% augalinių,
  • Riebalai - 73 g(< 30%), iš jų 70% augalinių, 30% gyvūninių, įskaitant iki 10%    sočiųjų riebalų rūgščių, transriebalų – iki 1% ar < 2 g – 90g
  • Angliavandeniai - 275 g(50 %),
  • Skaidulinės medžiagos - 25-30 g
  • Energinė vertė: 2200 kcal
  • Druskos - 4-5 g
  • Skysčiai - iki 2 l/d.
  • Valgymo režimas: 4-6 k./d., valgyti lėtai, reguliariai, gerai sukramtyti maistą.
  • Dieta visavertė.

Valgymo režimas - 6 valgymai

Valgymo laikas

Procentai, %

Baltymai, g

Riebalai, g

Angliavandeniai, g

Kilokalorijos, kcal

Pusryčiai

20

22

14,7

55

440

Priešpiečiai

10

11

7,3

28

220

Pietūs

30

33

22

83

660

Pavakariai

10

11

7,3

28

220

Vakarienė

20

22

14,7

55

440

Priešnakčiai

10

11

7,3

28

220

Viso per dieną gramais:

 

110

73,3

275

2200

Viso per dieną, proc.:

100

20

30

50

 

 

Valgymo režimas - 4 valgymai

Valgymo laikas

Procentai, %

Baltymai, g

Riebalai, g

Angliavandeniai, g

Kilokalorijos, kcal

Pusryčiai

25

28

18

69

550

Priešpiečiai arba pavakariai

10

11

7

28

220

Pietūs

40

44

29

110

880

Vakarienė

25

28

18

69

550

Viso per dieną gramais:

 

110

73

275

2200

Viso per dieną, proc.:

100

20

30

50

 

 

Dietos sudėtis 2500  kcal

Dietos sudėtis g ir %:

  • Baltymai - 125 g(20%), iš jų 70% gyvūninių, 30% augalinių,
  • Riebalai - 83 g(< 30%), iš jų 70% augalinių, 30% gyvūninių, įskaitant iki 10%    sočiųjų riebalų rūgščių, transriebalų – iki 1% ar < 2 g – 90g
  • Angliavandeniai - 312 g  (50 %),
  • Skaidulinės medžiagos - 25-30 g
  • Energinė vertė: 2500 kcal
  • Druskos - 4-5 g
  • Skysčiai - iki 2 l/d.
  • Valgymo režimas: 4-6 k./d., valgyti lėtai, reguliariai, gerai sukramtyti maistą.
  • Dieta visavertė.

Valgymo režimas - 6 valgymai

Valgymo laikas

Procentai, %

Baltymai, g

Riebalai, g

Angliavandeniai, g

Kilokalorijos, kcal

Pusryčiai

20

25

16,67

62,5

500

Priešpiečiai

10

12,5

8,33

31,25

250

Pietūs

30

37,5

25

93,75

750

Pavakariai

10

12,5

8,33

31,25

250

Vakarienė

20

25

16,67

62,5

500

Priešnakčiai

10

12,5

8

31,25

250

Viso per dieną gramais:

 

125

83,33

312,5

2500

Viso per dieną, proc.:

100

20

30

50

 

 

Valgymo režimas - 4 valgymai

Valgymo laikas

Procentai, %

Baltymai, g

Riebalai, g

Angliavandeniai, g

Kilokalorijos, kcal

Pusryčiai

25

31

21

78

625

Priešpiečiai arba pavakariai

10

13

8

31

250

Pietūs

40

50

33

125

1000

Vakarienė

25

31

21

78

625

Viso per dieną gramais:

 

125

83

313

2500

Viso per dieną, proc.:

100

20

30

50

 

 

Dietos sudėtis 2700  kcal

Dietos sudėtis g ir %:

  • Baltymai - 135 g(20%), iš jų 70% gyvūninių, 30% augalinių,
  • Riebalai - 90 g(< 30%), iš jų 70% augalinių, 30% gyvūninių, įskaitant iki 10%    sočiųjų riebalų rūgščių, transriebalų – iki 1% ar < 2 g – 90g
  • Angliavandeniai - 337 g  (50 %),
  • Skaidulinės medžiagos - 25-30 g
  • Energinė vertė: 2700 kcal
  • Druskos - 4-5 g
  • Skysčiai - iki 2 l/d.
  • Valgymo režimas: 4-6 k./d., valgyti lėtai, reguliariai, gerai sukramtyti maistą.
  • Dieta visavertė.

Valgymo režimas - 6 valgymai

Valgymo laikas

Procentai, %

Baltymai, g

Riebalai, g

Angliavandeniai, g

Kilokalorijos, kcal

Pusryčiai

20

27

18

67,5

540

Priešpiečiai

10

13,5

9

33,75

270

Pietūs

30

40,5

27

101,25

810

Pavakariai

10

13,5

9

33,75

270

Vakarienė

20

27

18

67,5

540

Priešnakčiai

10

13,5

9

33,75

270

Viso per dieną gramais:

 

135

90

337,5

2700

Viso per dieną, proc.:

100

20

30

50

 

 

Valgymo režimas - 4 valgymai

Valgymo laikas

Procentai, %

Baltymai, g

Riebalai, g

Angliavandeniai, g

Kilokalorijos, kcal

Pusryčiai

25

34

23

84

675

Priešpiečiai arba pavakariai

10

14

9

34

270

Pietūs

40

54

36

135

1080

Vakarienė

25

34

23

84

675

Viso per dieną gramais:

 

135

90

338

2700

Viso per dieną, proc.:

100

20

30

50

 

 

Dietos sudėtis 3000  kcal

 Dietos sudėtis g ir %:

  • Baltymai - 150 g(20%), iš jų 70% gyvūninių, 30% augalinių,
  • Riebalai - 100 g(< 30%), iš jų 70% augalinių, 30% gyvūninių, įskaitant iki 10%    sočiųjų riebalų rūgščių, transriebalų – iki 1% ar < 2 g – 90g
  • Angliavandeniai - 375 g  (50 %),
  • Skaidulinės medžiagos - 25-30 g
  • Energinė vertė: 3000 kcal
  • Druskos - 4-5 g
  • Skysčiai - iki 2 l/d.
  • Valgymo režimas: 4-6 k./d., valgyti lėtai, reguliariai, gerai sukramtyti maistą.
  • Dieta visavertė.

Valgymo režimas - 6 valgymai

Valgymo laikas

Procentai, %

Baltymai, g

Riebalai, g

Angliavandeniai, g

Kilokalorijos, kcal

Pusryčiai

20

30

20

75

600

Priešpiečiai

10

15

10

37,5

300

Pietūs

30

45

30

112,5

900

Pavakariai

10

15

10

37,5

300

Vakarienė

20

30

20

75

600

Priešnakčiai

10

15

10

37,5

300

Viso per dieną gramais:

 

150

100

375

3000

Viso per dieną, proc.:

100

20

30

50

 

 

Valgymo režimas - 4 valgymai

Valgymo laikas

Procentai, %

Baltymai, g

Riebalai, g

Angliavandeniai, g

Kilokalorijos, kcal

Pusryčiai

25

38

25

94

750

Priešpiečiai arba pavakariai

10

15

10

38

300

Pietūs

40

60

40

150

1200

Vakarienė

25

38

25

94

750

Viso per dieną gramais:

 

150

100

375

3000

Viso per dieną, proc.:

100

20

30

50