Trumpas vaisių ir uogų apibūdinimas vaikams

Parengta bendradarbiaujant su vaikų gyd. dietologe Daiva Čižauskaite

Pirmenybė teikiama Lietuvoje augantiems vaisiams ir daržovėms. Rekomendacijos skirtos tik sveikiems, nealergiškiems vaikams.

Vaikams iki 3-jų metų amžiaus netinka daržovės su eteriniais aliejais(svogūnai, česnakai, baltieji ridikai, ridikėliai, svogūnų laiškai), išskyrus tik termiškai apdorotus svogūnus, česnakus.

Taip pat galite paskaityti Trumpą daržovių apibūdinimą vaikams.

Informacija pateikta iš knygos „Vaikų dietologija: universiteto vadovėlis”. Sudaryt.: Liutauras Labanauskas, Rūta Rokaitė. Autoriai: L.Labanauskas, R.Rokaitė ir kt. Vilnius, 2009 m. – 652 p.

 

 Vaisius

Sudėtis ir savybės
 

Agrastai.

Agrastai turi daug vitaminų (C, E, A), mineralinių medžiagų (K, P, Mg).

Agrastai stiprina kraujagysles, todėl tinka vartoti sergantiems širdies ir kraujagyslių ligomis žmonėms.

 

Avietės.

Avietėse yra daug mineralinių medžiagų (kalio, kalcio, cinko,magnio, fosforo, natrio), vitaminų (C, A, E).

Avietės turi uždegimą mažinančių savybių.

Džiovintose avietėse yra salicilo rūgšties, kuri labai veiksminga nuo peršalimo ligų (gripo, anginos).

 

Braškės.

Braškės – vandeningos uogos (vanduo jose sudaro 89,1 %).

Jose daug vitamino C (100 g braškių yra 66,6 mg vitamino C). Šis kiekis visiškai patenkina vaiko vitamino C  paros poreikį. Tačiau kitų vitaminų yra mažai.

Iš mineralinių medžiagų daugiausia yra kalio (153 mg 100 g braškių).

Nepamirškite, kad braškės yra stiprus alergenas.

 

Gervuogės.

Gervuogės turi nemažai magnio, vitaminų A, E.

Jos stiprina nervų sistemą.

 

Juodieji serbentai.

Juodieji serbentai turi daug vitaminų (C, A, folio rūgšties), mineralinių medžiagų (geležies, kalio, fosforo, magnio).

juodieji serbentai mažina galvos, sąnarių skausmus, cukraus kiekį kraujyje.

Tai vienas iš didžiausių gama linolo rūgšties šaltinių.
 

Kriaušės.

Tai labai sultingi vaisiai. Jose daug vandens, tačiau mažai vitamino C ir mineralinių medžiagų, išskyrus kalio (100 g kriaušių yra apie 127 mg kalio).

Kriaušių sudėtyje esančios maistinės skaidulos aktyvina žarnyno veiklą.

Mėlynės.

Mėlynės turi daug vitaminų (A, E, B1, B2, PP), jose daug kalio, fosforo, kalcio.

Nuolat valgant mėlynes, atsigauna pavargusios akys.

Valgant mėlynių sumažėja uždegimo procesų tikimybė. Šios uogos padeda  kompleksiškai gydyti ūmines ir lėtines virškinamojo kanalo ligas, viduriavimą.

Liaudies medicina pataria gerti mėlynių lapų arbatą nuo kosulio, pykinimo, skrandžio skausmų, šlapimtakių uždegimų.

 

Obuoliai.

Obuoliuose yra B grupės vitaminų, vitaminų C ir PP, karotino, daug pektino (šalina iš organizmo ir kai kurias žalingas medžiagas).

Juose esanti celiuliozė yra puiki priemonė nuo vidurių užkietėjimo.

Valgant daug obuolių neužkietėja viduriai, o malio ir tartaro rūgštys neleidžia virškinamajame kanale daugintis bakterijoms.

Obuoliuose yra daug kalio (100 g obuolių yra 135 mg kalio), jie nekaloringi.

Daug vertingų medžiagų yra obuolio odelėje, todėl obuolį reikia valgyti su ja.

Obuolų sultys puikiai malšina troškulį.

 

Spanguolės.

Jose yra daug vitaminų (C, E, B1, B2), kalio (100 g spanguolių yra 105 mg kalio), fosforo, geležies, cinko.

Uogos rūgštokos, gerai išsilaiko šviežios, nes jų sudėtyje yra benzenkarboksirūgštis.

Jose yra tam tikrų organinių rūgščių, suteikiančių savitą skonį ir dezinfekuojančių virškinamąjį kanalą bei skatinančių jo fermentų gamybą.

Spanguolėse esančios rūgštys yra laikomos natūraliais antibiotikais, todėl šių uogų sultimis gydomos peršalimo ligos, karščiavimas ir kosulys. Jose esantis arbutinas skatina šlapimo išsiskyrimą, valo organizmą, padeda geriau pasisavinti maisto medžiagas ir tirpdo riebalus.

Jos padeda gydant uždegimines šlapimo sistemos ligas, o ypač pieloneitą.

 

Vynuogės.

100 g vynuogių yra 80,3 g vandens, angliavandenių 17,6 g, energinė jų vertė lygi 69 kcal.

Vynuogėse yra gana daug mineralinių medžiagų – kalio, fosforo, kalcio, magnio. Iš vitaminų vynuogėse daugiausia vitamino C.

 

Vyšnios.

Vyšniose daug geležies, fosforo, vitaminų C ir E.

Vyšniose daug flavonoidų, kurie yra stiprūs antioksidantai ir naudingi sergant tam tikrais uždegimais, nes riboja histamino išsiskyrimą. Jie apsaugo kolagenus nuo laisvųjų radikalų daromos žalos.

Tačiau nereikia pamiršti, kad kauliukuose yra nuodingųjų medžiagų.

 

Žemuogės.

Žemuogėse yra nemažai vitamino C, ypač daug vitamino PP.

Šios uogos plečia kraujagysles, mažina cholesterolio kiekį kraujyje.

Dėl geležies, vitaminų C ir B derinio žemuogės žmogaus organizme palaiko normalų kraujodaros vyksmą, todėl naudingos įvairaus amžiaus žmonėms, o ypač vaikams.

Žemuogės - tai stiprus alergenas.

 

Literatūros Sąrašas:

„Vaikų dietologija: universiteto vadovėlis”. Sudaryt.: Liutauras Labanauskas, Rūta Rokaitė. Autoriai: L.Labanauskas, R.Rokaitė ir kt. Vilnius, 2009 m. – 652 p.

Daugiau apie vaisius galite paskaityti tinklaraštyje www.asportas.lt