Spausdinti

Kalcis

Kalcis yra vienas iš gausesnių mineralų organizme. 99 proc. kalcio yra kauluose ir dantyse kaip kalcio fosfatas. 1 proc. kalcio yra audiniuose ir kūno skysčiuose ir turi labai svarbią reguliacinę funkciją. Kalcis yra reikalingas kaulų stiprumui, būtinas ląstelės struktūros, kaulų bei dantų elementas.

Kalcio svarba

Kalcis reikalingas:

Funkcijos:

Pagrindiniai kalcio šaltiniai:

Patarimai:

Rekomenduojama vartoti pieno produktus 2-3 kartus per dieną (pakaitomis 250 ml pieno, 2 pakeliai jogurto, 175 g fermentinio arba varškės sūrio). Laktozės pieno cukraus netoleravimas yra labai dažna vyresnio amžiaus asmenų grupėje patologija, kurios pasekmėje pasireiškia kalcio stoka organizme. Šiuo atveju patariama vartoti jogurtą ir sūrius, jei toleruoja, nes tokiuose produktuose laktozės kiekis yra daug mažesnis. Taip pat, produktai praturtinti kalciu ir sojų pienas yra tinkami vartoti kaip pieno pakaitalas. Kalcis esantis piene geriau įsisavinamas už tą, kurio yra augaliniuose produktuose.

Netinkama gyvensena, kartu su kavos, alkoholio ir tabako vartojimu, didina susirgimo osteoporoze riziką.

Fitino rūgštis, esanti grūdinių lukštuose, su kalciu sudaro netirpių druskų junginius ir tuo mažina mineralo įsisavinama žarnose. Toks fitino rūgšties poveikis yra ryškus tik kai daug fitino rūgšties savo sudėtyje turintys produktai sudaro didžiąją dalį dietos arba kai kalcio įsisavinimo lygis yra žemas. Daug skaidulinių medžiagų turintis maistas taip pat pasižymi dideliu fitino ir oksalo rūgšties kiekiu.

Oksalo rūgštis taip pat gali kliudyti kalcio įsisavinimui dėl palyginti netirpaus kalcio oksalato susidarymo. Oksalų daug yra žaliose daržovėse: špinatuose, burokuose, kakavoje. Visgi daugumoje atvejų, oksalatų kiekis vakariečių dietose nėra tiek didelis, kad grėstų sveikatai, žymiai slopindamas kalcio įsisavinimą.

Kalcio įsisavinimui įtakos turi daug veiksnių. Kalcio įsisavinimui yra būtinas vitaminas D, rūgštinė terpė viršutinėje virškinimo trakto dalyje ir normali jos peristaltika. Baltymai, vitaminas C ir laktozė (pieno cukrus) didina žarnose rūgštingumą. Dėl to kalcis tampa tirpus ir greičiau įsisavinamas.

Kalcis iš organizmo yra šalinamas su šlapimu ir išmatomis.

 

Kalcio stokos apibūdinimas bei priežastys

Kalcio stoka gali atsirasti  kūdikystėje, paaugliams, nėščiosioms (didesni kalcio poreikiai) bei pagyvenusiems ir vyresniojo amžiaus žmonėms (sumažėjęs kalcio įsisavinimas  ir yra retesnė kaulų masė).

Žmogaus kūne yra apie 1000 mg kalcio. Kalcio stokos priežastys yra įvairios:

Sutrikusio įsisavinimo priežasčių yra labai daug.

Kalcio stoka dažniausiai būna kartu su kitų maistinių medžiagų stoka (vitamino D ir fosforo) ar su kitais veiksniais, kurie turi poveikį kalcio įsisavinimui ir panaudojimui.

Yra daug veiksnių, kurie turi poveikį kalcio šalinimui ir balansui. Tik apie 10 – 40 % kalcio yra įsisavinama žarnose.

Pagrindinės kalcio stokos priežastys:

 Simptomai/požymiai esant kalcio stokai:

Kalcio pertekliaus požymai:

Grįžti į skyrių Mikromineralai