Maitinimasis esant mažam kūno svoriui

Kai kurie negalią turintys asmenys yra mažo svorio. Jiems yra būtina pasiekti optimalų kūno svorį didinant kūno svorį. Dažniau būna tiems, kurie energijos išeikvoja daugiau nei reikia, ypač esant apsunkintam vaikščiojimui. Esant kramtymo ir rijimo sutrikimams būtinas maisto konsistencijos koregavimas.

 

Svorio mažėjimo priežastys:

  • neadekvatus suvartojamo maisto kiekis, sutrikusi funkcinė galimybė – valgymo metu skirti dėmesį tremorui, ataksijai, viršutinių galūnių silpnumo požymiams, sąnarių skausmui, salygoms, kurios riboja judesius, kūno padėčiai ir aplinkybei paimti valgymo indus ar/ir įrankius ir pakelti juos iki burnos;
  • burnos skausmas, kuris gali būti dėl dantų ar dantenų problemų;
  • rijimo sutrikimas, sutrikusi seilių funkcija, susilpnėjęs liežuvio tamprumas (stiprumas) ir judesiai;
  • skonio ir uoslės pokyčiai ar jų praradimas;
  • lėtinės infekcinės ligos;
  • malabsorbcijos (sutrikusio maistinių medžiagų įsisavinimo) sindromas.

Kokios yra pagrindinės tinkamo maitinimosi taisyklės:

  • apskaičiuokite, kiek maisto jūs suvalgote ir išgeriate skysčių (www.megaukismaistu.lt);
  • valgykite tik mėgstamą maistą;
  • stenkitės, kad dietos ribojimai nebūtų ilgalaikiai;
  • valgykite malonioje aplinkoje. Triukšmas ir išsiblaškymas trukdys jums suvalgyti reikiamą maisto kiekį. Nevalgykite vienas, nes valgant vienam gali kilti atvirkščias poveikis nuotaikai ir atsirasti nevalgumas, atsisakymas valgyti mėgstamą maistą;
  • valgykite po mažai ir dažnai;
  • svarbu, kad jūsų organizmas gautų reikiamą maistinių medžiagų (nutrientų) ir energijos kiekį. Maisto porcijų nedidinkite;

 

Raciono praturtinimas įprastiniu maistu ar jo papildymas maisto papildais

Esmė:

  • Pakeitimas maisto kokybės, kiekio ir tinkamumo gali padėti gerinti maisto vartojimą, ypač tiems, kuriems reikėtų gerinti maitinimąsi įprastiniu būdu.
  • Strategija, įskaitant maisto vartojimo dažnį – didinti vartojimą kaloringų ir praturintų maistinėmis medžiagomis (didelio tankio maistą) reikėtų racioną praturtinti įprastiniu maistu.
  • Tinkami maisto papildai gali būti vartojami, jei yra maitinimosi problemų aprūpinant įprastiniu maistu.
  • Maisto papildus gali rekomenduoti tik kompetetingi profesionalai.
  •  Mitybos palaikymas gali būti ne tik dirbtiniu būdu, bet ir įprastiniu būdu. Lėtinis mitybos nepakankamumas dažniausia būna dėl baltymo energijos stokos. Nevalgumo priežasčių yra labai daug. Pirmiausia reikėtų aprūpinti reikiamu maisto kiekiu pagal individualius maistinių medžiagų (nutrientų) ir energijos poreikiai įprastiniu maistu. Turėtumėte skirti dėmesį baltymo energijos stokos simptomams – bendras silpnumas, nevalgumas, apatiškumas.
  • Jei jūs vemiant ar yra šleikštulys taip pat suvartojama mažiau maisto. Reikėtų pašalinti vėmimo ir šleikštulio priežastį, po to tikslinti ir pritaikyti dietą. Kai kuriais atvejais racionas yra praturtinamas įprastiniu maistu ar jis yra papildomas maisto papildais.
  • Mitybos nepakankamumo diagnozę patvirtina laboratoriniai tyrimai – sumažėjęs bendro baltymo bei albumino ir limfocitų kiekis kraujyje. Baltymai yra būtini organizmui – tai pagrindinė organizmo audinių atstatomoji medžiaga.
  • 2.1. Raciono praturtinimas baltymais ir kalorijomis įprastiniu maistu
  • Tikslas:
  • Dažninti valgymo režimą.
  • Didinti kaloringo, maistingo ir naudingo organizmui maisto ir gėrimų vartojimą.
  • Kokios yra esminės nuorodos, gerinančios maitinimąsi?
  • Valgymo režimas turėtų būti kas 2 – 3 valandas - valgyti po mažai, bet dažnai, lėtai;
  • Jūs turite žinoti tinkamo maitinimosi reikšmę, valgymo režimą, porcijų dydį, maisto poveikį organizmui.
  • Kaloringo ir maistingo maisto ir gėrimų kiekio didinimas.
  •  
  • Kokie yra pagrindiniai patarimai norint praturtinti racioną baltymais ir kalorijomis?
  •  
  • Turite vartoti kaloringą ir maistingą (praturtintą baltymais ir kalorijomis) maistą:
  • liesą mėsą,
  • žuvį (naudinga konservuota žuvis – sardinė ir kt.),
  • sūrį, ypač trintą,
  • kietai virtus kiaušinius,
  • jogurtą,
  • grietinę,
  • kondensuotą pieną,
  • sviestą ir riebius užtepus, šokoladą,
  • džemą, medų, riešutų sviestą.
  •  
  • Užkandinis maistas – bandelės, sausainiai, biskvitai, šokoladas ir traškučiai gali būti taip pat geri papildomi energijos šaltiniai asmenims, kurie mažai valgo.
  •  
  • Kokie yra pagrindiniai kalorijų ir baltymų didinimo būdai?
  •  
  • Valgykite po mažai, dažnai (valgį bei užkandžius), tinkamesnis valgymo režimas - valgyti kas 3 – 3,5 val., neišalkite.
  • Kasdien, valgykite mėgstamą maistą. Pvz., pietų maistą galima valgyti iš ryto, jei jums to norisi ir maistas patinka;
  • Valgykite maisto daugiau, kai jaučiate didesnį alkį. Pvz., jei esate išalkęs per pusryčius, tuo metu patartina suvalgyti daugiau maisto;
  • Reikėtų valgyti kaloringą, baltymingą maistą kiekvieno valgymo ir užkandžių metu;
  • Prieš valgį apetito gerinimui reikėtų pagal galimybes pasivaikščioti;
  • Gerkite kaloringus, baltymingus gėrimus – pieno kokteilius ir kt. Šalti gėrimai yra geriau toleruojami nei karšti;
  • Gerkite daugiausia tarp valgymų vietoj gėrimo valgant. Pilnumo jasumas atsiranda greičiau, jei valgant yra geriami skysčiai;
  • Pamėginkite vartoti pirktinius ar namuose gamintus maistingus batonėlius ar pudingus.
  •  
  • Kaip galima padidinti kalorijų kiekį, vartojant įprastą maistą?
  •  
  • Sviestas ir margarinas:
  • dėti į sriubas, bulvių košę, karštus dribsnius, avižines kruopas, ryžius, lakštinius;
  • įmaišyti į trintas sriubas, tyrsriubes, padažus ir užpilus;
  • pateikti karštą duoną su sviestu (tirpintas sviestas geriau įsisavinamas);
  • maišyti su žalumynais ir prieskoninėmis daržovėmis, tepti ant išvirtos mėsos, žuvies, kiaušinių ir jų gaminių;
  • tirpintą sviestą ar margariną vartoti pamirkymui virtų jūros gyvūnų (kiautinių) ir daržovių;
  • tinka vartoti žemės riešutų sviestą (jis baltymų turi tiek, kiek ir kalorijų - vienas valgomasis šaukštas — 90 kcal) su obuoliais, bananais ir kriaušėmis.
    • Plakta grietinėlė:
  • šaukšte plaktos grietinėlės yra apie 60 kcal;
  • naudojama saldiems patiekalams - su karštu šokoladu, desertu, drebučiais, pudingais, vaisiais, pyragaičiais ir vafliais;
  • miltelių pavidalu grietinėlė didina kalorijų kiekį -jos galima įberti į padažus, sriubą, pieno kokteilius ir karštas košes.
    • Pienas ir grietinėlė:
  • vartojami į trintas sriubas, padažus, kiaušinių patiekalus, plaktos tešlos gaminius, pudingus bei kiaušinio ir pieno plakinius;
  • užpilti ant karštų ir šaltų dribsnių;
  • sumaišyti su lakštiniais, tešla, ryžiais ir bulvių koše;
  • užpylimui ant viščiuko ir žuvies juos gaminant;
  • vartoti pieną vietoj lieso pieno;
  • vartoti grietinėlę vietoj pieno pagal receptūrą;
  • gerti karštą šokoladą su grietinėle.
    • Sūris:
  • susmulkintą užberti ant bulvių ir daržovių;
  • paskaninti omletą;
  • uždėti ant duonos ar batono su sviestu.
    • Varškės sūris:
  • dėti ant duonos, sklindžių, karštos bandelės, vaisių skiltelės ir kietų sausainių;
  • dėti į daržoves - bulves, pupas, morkas, moliūgus ir kt.
    • Grietinė:
  •  
  • pridėti į tyrsriubes, virtas bulves, makaronus ir varškę, daržoves, padažus, salotų užpilus, troškinius, virtą mėsą ir žuvį;
    • vartojama paskaninimui užpilti ant pyragaičių, vaisių, drebučių deserto, duonos, karštos sviestinės bandelės, sklindžių;
    • vartoti šviežių vaisių ir daržovių pamerkimui;
    • tinka vartoti desertui paskaninti - arbatinis šaukštelis ant vaisių pabarstyti rudo cukraus ir atšaldyti prieš valgant.
      • Salotų užpilai ir majonezas:           
    • vartoti suvožtinių gamybai;
    • vartoti su mėsa, žuvimi ir kiaušiniais ar daržovių salotomis;
    • vartoti padažų gamyboje ir su drebučiais.
      • Medus, džemas ir cukrus:
    • vartojami tepimui ant duonos, dribsnių, pieno gėrimų, vaisių ir jogurto deserto;
    • galima vartoti su balta mėsa (vištiena ir t.t.) - užtepti ant jos medų ar džemą.
      • Džiovinti vaisiai (razinos, slyvos, abrikosai, datulės, figos):
    • išvirti džiovintus vaisius, pateikti pusryčiams ar desertui ar užkandžiams;
    • galima juos dėti ant karštų bandelių, lietinių, duonos, pyragaičių, ryžių ir grūdinių gaminių, dribsnių, pudingų ir į įdarus;
    • galima pagardinti įvairius pyragus;
    • galima maišyti su virtomis daržovėmis - morkomis, saldžiomis bulvėmis, džemu ir kt.;
    • vartoti įvairiuose užkandžių mišiniuose.
  • Kiaušiniai:
    • kietai virtus susmulkintus kiaušinius galima dėti į salotas ir užpilus, daržoves ir kt.;
    • galima į kiaušinio ir pieno mišinį pridėti cukraus;
    • supjaustytus kietai virtus kiaušinius dėti ant duonos su sviestu;
    • galima plaktus kiaušinius dėti į bulvių košę ir padažus. Būtina gaminius virti, nes žali kiaušiniai gali būti nesaugūs;
    • papildomai galima pridėti kiaušinių į pudingus, plaktus kiaušinius, omletus.
  • Maisto gamyba:
    • jei toleruoja, maistą geriau kepti, nes turi daugiau kalorijų;
    • daugiau naudoti padažų ir užpilų;
    • kepta mėsa, vištiena ir žuvis turi daugiau kilokalorijų nei virta ar troškinta
  •  
  • Kaip padidinti baltymų kiekį vartojant įprastą maistą?
  • Baltymai gali būti papildomai padidinti racione nedidinant suvartojamo maisto kiekio. 
  • Kietas ar puskietis sūris:
  • galima vartoti su suvožtiniais ant duonos, su skrebučiais, su karštomis dešrelėmis;
  • sutarkuotą berti į sriubas, padažus, daržovių, mėsos ar žuvies patiekalus, bulvių košę, lakštinius, kiaušinių, deserto, vaisių ar pyragaičių.
  • kaimiškas sūris:
  • galima sumaišyti su vaisių ir daržovių gabalėliais;
  • pridėti į spagečius, lakštinių ir kiaušinių patiekalus - omletą, plaktą kiaušinienę ir suflė;
  • dėti į desertą, pudingus, drebučius.
  • Pienas:
  • vartoti pieną gėrimui ir pagal galimybes sriubų virimui;
  • vartoti gaminant dribsnius, kakavą ir pudingus;
  • pieno bei grietinės padažus dėti ant daržovių ir jų patiekalų, miltinių gaminių.
  • Liesi pieno milteliai:
  • įberti į pieną ar pieno gėrimus, kokteilius;
  • tinka padažams, sriuboms, tyrsriubėms, bulvių košei, pudingams, pieno kiaušinio plakiniams ir pieniškiems desertams, plaktai kiaušinienei, maltiniams, kukuliams, troškintiems patiekalams ir kt.
  • Komerciniai gatavi produktai:
  • galima juos maišyti su ledais, pienu ar vaisias, gaminti kokteilius;
  • Ledai, jogurtas:
  • galima pridėti į karbonuotus gėrimus, pvz. kola;
  • vartoti su pieno kokteiliais;
  • pridėti į dribsnius, vaisių drebučius, vartoti su pyragaičiais, suplakti su minkštais virtais vaisias;
  • vartoti suvožtiniams;
  • gaminti gėrimą pusryčiams su vaisiais ir bananais.
  • Kiaušiniai:
  • kietai virtus supjaustytus kiaušinius dėti į salotas ar garnyrą, daržoves, mėsą ar užtepti grietinėle;
  • papildomai pridėti kiaušinių į pyragus; į omletus ir plaktą kiaušinienę;
  • gaminti kremus su kiaušiniais, baltymingu pienu ir cukrumi; kietai virtus trynius dėti j užkepus;
  • vengti valgyti nevirtų ar minkštai virtų kiaušinių, nes jie gali būti nesaugūs. Kiaušiniai privalo būti kietai išvirti.
    • Riešutai, sėklos:
  • galima pridėti j miltinę konditeriją;
  • berti ant vaisių, dribsnių, ledų, jogurto, daržovių, salotų ir kt.;
  • dėti į padažus.
    • Mėsa ir žuvis:
      • susmulkintą mėsą ar žuvį dėti į daržoves, salotas, sriubas, padažus;
      • galima su mėsa gaminti omletus, suflė, įdaryti vištieną ar kalakutieną;
      • pridėti mėsos gabaliukus į bulvių košę;
      • tinka pridėti virtų krevečių kubelių, koservuoto tuno, krabų mėsos, pjaustyto kubeliais kumpio arba griežinėliais pjaustyto kiaušinio į padažus, patiekiama su ryžiais ir kt.
    • Ankštiniai (pupos, lęšiai):
      • dėti virtus žirnius, lęšius, pupas į sriubas, miltinius gaminius, grūdinius patiekalus;
      • galima virtus ankštinius sumaišyti su sūriu ar pienu.
    • Desertai:
    • gaminti tokius desertus į kurių sudėtį įeitų kiaušiniai, biskvitai, kiaušinių saldieji padažai, duonos bei ryžių pudingai.
  •  
  • Kam reikalingi užkandžiai?
  •  
  • Dažnai reikia papildomų kalorijų ir baltymo, kad išlaikyti optimalų kūno svorį pagal galimybes greitai atsistatyti ir išgyti. Užkandžiai gali padėti patenkinti jūsų poreikius, palaikyti jėgas ir energiją, gerinti savijautą. Racioną galima praturtinti maistingaisiais gėrimais, apgalvojant tokius dalykus:
  • pamėginkite valgyti po mažai užkandžių per visą dieną
  • pasirinkite įvairius baltymingus užkandžius, kurie yra lengvai paruošiami ir valgomi. Tai būtų jogurtas,grūdiniai ir pienas, pusė suvožtinio, puodukas sočios sriubos, sūrio ir krekerių;
  • Jei yra viduriavimas, venkite kurukūzų ir šviežių vaisių ir daržovių. Jei yra skausminga burna, venkite sauso, rupaus bei rūgštaus maisto.
  • Jei yra didesnis kalorijų poreikis ar apsunkintas rijimas, siūlome gaminti kaloringus baltymingus kokteilius. Jie gali būti tinkami ne visiems. Jei norima didinti kalorijų kiekį ne iš riebalų reikėtų vartoti liesius pieno produktus.
  • Pagrindiniai nurodymai kokteilių gamybai:
  • sudėkite visus ingredientus į maišytuvą (plakiklį) ar į didelį indą plakti rankomis;
  • uždenkite plakiklį ir dideliu greičiu plakti iki susiplaks;
  • prieš pateikiant kokteilius juos atvėsinkite;
  • neišgertus gėrimus laikykite šaldytuve;
  • baltymo kiekio didinimui galima pridėti 1 ar 2 valgomuosius šaukštus pieno miltelių.
  • Pastaba: jei  netoleruojate pieno ar pieno produktų arba sergate cukriniu diabetu, reikėtų pranešti apie tai gydančiam gydytojui ar slaugytojai ar dietistui.
  • Jei jūs kartais negalite suvalgyti viso jums skirto maisto, tai tokiu atveju nepatenkinami organizmo maistiniu medžiagų (nutrientų) poreikiai. Gydant mitybos nepakankamumą vienus papildus vartoti yra labai brangu. Jie indikuotini tik tais atvejais, kai jūs negali normaliai valgyti įprastinio ar praturtinto maistinėmis medžiagomis maisto.