Sumažinto laktozės kiekio dieta(Lac↓)

Parengė med. dr. L. Petkevičienė

Tikslas. Pašalinti blogo laktozės įsisavinimo sukeltus simptomus (viduriavimą, pilvo pūtimą, dujų kaupimąsi ir ūminius pilvo skausmus) bei aprūpinti organizmą reikalingu maistu. Energijos ir maistinių medžiagų kiekis turi atitikti standartinės terapinės dietos reikalavimus. Dietos laikomasi netoleruojant pieno cukraus – laktozės dėl fermento laktazės stokos.

 

Bendri patarimai:

  • sumažinti laktozės suvartojimą iki individo toleruojamo lygio (kad nebūtų simptomų). Dauguma vaikų ir suaugusiųjų toleruoja 25 g laktozės vieno valgymo metu. Nemažai žmonių toleruoja ir daug didesnius kiekius. Nuolat duodami maži laktozės kiekiai gali padėti storosios žarnos bakterijoms prie jos priprasti, tuomet toleravimo lygis gali padidėti;
  • rasti alternatyvius maistinių medžiagų šaltinius, kad nesumažėtų gaunamos energijos kiekis, ypač po ilgalaikio viduriavimo padidintas energijos kiekis gali tapti būtinas norint atgauti prarastą svorį;
  • naudoti fermentinius preparatus. Egzistuoja fermentinės tabletės, kurias galima vartoti tokiose situacijose, kai sunku išvengti laktozės;
  • kontroliuoti gaunamą kalcio kiekį. 
  • įvairaus amžiaus žmonės dažnai netoleruoja laktozės(pieno cukraus) dėl fermento laktazės stokos. Geriau virškinamas virintas pienas ar rūgštūs pieno produktai.

Patartina:

  • venkite vartoti laktozės turinčių produktų – pieno ir jo produktų – jogurto, sūrio, ledų. Po 2–4 sav., pagerėjus būklei, jei toleruojama, galima vartoti jogurtą su probiotikais (acidofilus ir bifidobakterijos gali padėti atstatyti gerąsias bakterijas žarnose), vėliau – kietą sūrį. Netoleruojant laktozės, viduriavimas gali užsitęsti. Laikytis sumažinto laktozės kiekio dietos reikalavimų. Netoleruojant pieno, jei netoleruoja pieno ir jo produktų ar gaminių su jais – belaktozės (bepienės) dietos reikalavimų;
  • netoleruojant kviečių baltymo vengti glitimo turinčių produktų. Laikytis beglitimės dietos reikalavimų;
  • parinkite mėgstamą ir toleruojamą maistą, reikėtų kas 2–3 dienas jį paįvairinti;
  • valgykite daugiau baltymingų produktų – mėsos, žuvies, paukštienos, jei toleruojate – pieno produktus;
  • galima didinti angliavandenių kiekį, kad sergantysis gautų daugiau kalorijų – uogienių, džemų, medaus, cukraus, vaflių ir kt.(jei toleruoja). Valgyti džiovintų vaisių – razinų, slyvų, abrikosų, obuolių, figų, datulių, grūdinių, dribsnių riešutų;
  • riebalai skatina viduriavimą ir gali būti šleikštulio priežastis. Riebalų reikėtų racione mažinti, nevartokite ar mažiau vartokite paskaninimui aliejaus, gaminant maistą nuimti matomus riebalus nuo mėsos ar odelę nuo paukštienos. Maistą geriau virti nei kepti. Patartina, kad riebalai dietoje sudarytų apie 20 proc.;
  • gerkite daugiau skysčių, nes viduriuojant netenkama daug skysčių. Reikėtų kompensuoti prarastą skysčių kiekį. Per parą išgerkite iki 3 l skysčių, kuriuose yra mineralų, kad būtų atstatytas mineralų disbalansas. Geriausiai tinka vanduo, mineraliniai vandenys, sultinys, pektino turinčios(obuolių, kriaušių, persikų, nektarų, vynuogių) sultys, švelnūs gėrimai – praskiestos sultys ar gėrimai;
  • galima gerti gazuotus gėrimus, bet turi nusistovėti burbuliukai, kad mažiau susidarytų papildomų dujų. Galima gerti namuose pagamintus gėralus;
  • esant lėtiniam viduriavimui vietoj vandens galima gerti kaloringus gėrimus – sultys (vynuogių, spanguolių ir kt., išskyrus apelsinų ir greipfrutų), nektarus (abrikosų, persikų, mango arbananų);
  • geriau tinka reguliariai gerti becukrius gėralus. Jei kieto maisto valgoma mažai, gėralus geriau gerti su cukrumi, kad būtų gaunama papildomos energijos;
  • skysčius rekomenduojama gerti gurkšniais ar pro šiaudelį;
  • geriau gerti kambario temperatūros, bet ne šaltus ar karštus gėralus (geriau toleruojama). Galima čiulpti sušaldytus gėralus, sultis ir kt.;
  • negerkite 20 min. prieš ir po valgio daug skysčių. Valgant galima užsigerti nedideliu kiekiu skysčių, geriau – toleruojamų sulčių;

 

Maisto pasirinkimas

Maisto produktai be laktozės (galima vartoti):

  • visi kieti šviesūs fermentiniai sūriai;
  • tepamieji lydyti sūriai;
  • sojų jogurtas, sojų ledai, sojų pienas, margarinas be pieno,
  • maistinis aliejus;
  • gryna žuvis, gryna mėsa;
  • kiaušiniai;
  • vaisiai, uogos, daržovės, riešutai, bulvės;
  • kruopos, miltai, pusryčių mišiniai;
  • ryžiai, makaronai, lęšiai, pupelės;
  • cukrus, uogienės, sirupai, medus;
  • šviežios ir konservuotos sultys, limonadai.

Maisto produktai, turintys mažai laktozės

Žemiau išvardyti maisto produktai turi šiek tiek laktozės. Skiriant dietą be laktozės, jų vartoti negalima. Jei taikoma sumažinto laktozės kiekiodieta, šių produktų vartojimas pritaikomas individualiai.

  • įprastinis sviestas ar aliejus;
  • duona ir kiti kepiniai, į kurių sudėtį įeina pienas ir sviestas ar
  • margarinas;
  • sumažinto laktozės kiekio pienas, fermentais apdorotas pienas ar
  • grietinėlė;
  • koncentruotas maistas, kuris skiedžiamas pienu ar grietinėle;
  • įvairūs ant suvožtinių dedami produktai su sausu pienu;
  • kepenų paštetas, varškė ir varškės sūris, liesi tepamieji sūriai, kiti
  • švieži sūriai;
  • Kai kuriuose medikamentuose, vitaminuose ir saldumynuose taip pat gali būti laktozės.

Maisto produktai, turintys daug laktozės

Tokių produtų reikėtų nevartoti skiriant belaktozinę dietą. Jei skiriama sumažinto laktozės kiekio dieta, maži šių produktų kiekiai, suvartojami gaminant maistą, gali būti toleruojami

  • pienas, sausas pienas, grietinėlė, ledai;
  • rudas sūris, duonos aptepai su pienu;
  • pieniškas šokoladas;
  • patiekalai su daug pieno (pvz., košės);
  • maistiniai koncentratai, gaminami sauso pieno pagrindu.
  • Jogurtas dažnai toleruojamas geriau nei pienas, nes jogurte yra bakterijų, kurios gali suvirškinti laktozę.
  • Visada reikėtų perskaityti, kas rašoma ant pakuotės. Žodis laktatasnereiškia, kad produkte yra laktozės. Laktozės buvimą indikuoja šie žodžiai:
    • pienas;
    • laktozė;
    • sausas pienas;
    • lieso sauso pieno milteliai;
    • sviestas, margarinas;
    • grietinėlė;
    • grietinė;
    • išrūgos;

 

Maisto pasirinkimas

Maisto produktai

Vartotini

Pienas ir jo produktai

Neribotas kiekis šviesių fermentinių sūrių, tepamų lydytų sūrių. Nedideli kiekiai kitų šviesių sūrių. Vengti rudo sūrio, visų rūšių pieno. Sumažintos laktozės kiekio pieną daugelis toleruoja.

Kiaušiniai

Kaip standartinėje PL dietoje.

Žuvis ir žuvies gaminiai

Kaip standartinėje dietoje. Jeigu vartojami pusgaminiai, žr. informaciją ant pakuotės.

Mėsa, paukštiena (vištiena, viščiukai broileriai, kalakutiena) ir jų gaminiai

Kaip standartinėje dietoje. Jeigu vartojami pusgaminiai, žr. informaciją ant pakuotės.

Duona ir grūdų gaminiai.

Kaip standartinėje PL dietoje. Visų rūšių kruopos, miltai, pusryčių mišiniai. Pyragai, sausainiai ir duona be pieno.

Bulvės.

Kaip standartinėje PL dietoje.

Daržovės.

Kaip standartinėje PL dietoje. Jeigu vartojami pusgaminiai, pvz. sriubos ar žr. informaciją ant pakuotės.

Uogos ar vaisiai.

Kaip standartinėje PL dietoje.

Cukrus ir saldėsiai.

Kaip standartinėje PL dietoje. Kai kurie medikamentai ir saldumynai turi laktozės.

 

Vartotini ir vengtini produktai bepienei dietai

Maisto produktai

Vartotini

Vengtini

Pienas ir jo produktai

Pieno pakaitalai, sojų penas, augaliniai kavos balintojai, pjaustomi sūriai, jei toleruojama: rauginto pieno produktai (varškė, kefyras, sūrių gaminiai).

Pienas ir su juo pagaminti patiekalai, pudingai, kakavos gėrimai, kondensuotas pienas, pieno milteliai.

Kiaušiniai

Bet kokiu pavidalu.

 

Žuvis ir jos produktai

Visų rūšių.

 

Mėsa, paukštiena (vištiena, viščiukai broileriai, kalakutiena) ir jų produktai

Visų rūšių.

Sumažinto ribumo dešros, kepeninės dešros, konservai, užšaldyti konservai.

 

Daržovės ir bulvės

Visų rūšių.

Bulvių milteliai, konservai, užšaldyti gaminiai.

Vaisiai ir uogos

Kaip standartinėje PL dietoje.

 

Riebalai

Aliejai.

Gyvūniniai riebalai.

Grūdiniai gaminiai, duona

Visų rūšių be pieno.

Gaminiai su pienu, pieniškos dešrelės.

Cukrus ir saldumynai

Cukrus, vaisių cukrus, uogienės, pyragas ir kepiniai be pieno, pyragai ir kiaušinių baltymas, biskvitas.

Konditeriniai pyragai ir kepiniai, sviestiniai kremai, grieinės tortai, šokaladiniai saldainiai, karamelės ir kt.

Gėrimai

Visų rūšių be pieno.

Gėrimai su pienu.

Kita

 

Tirpios sriubos ir padažai, kremai, konservai su laktoze.

 

Maistinės ir energinės vertės apskaičiavimas

Apskaičiavo dietistė Božena Vežanienė

Valgiaraščių paros energinė ir maistinė vertė gali nukrypti nuo normos iki dešimties procentų, o 15 dienų (socialinės globos įstaigose – 10 dienų) energinės ir maistinės vertės nuokrypio vidurkis – iki penkių procentų. Patvirtinta SAM 2015m. rugpjūčio 27 d.  įsakymas Nr. V-998, įsigaliojančiu nuo 2016-01-01 TAR, 2015-08-28, Nr. 13116.

 

Dietos sudėtis 1500  kcal

Dietos sudėtis g ir %:

  • Baltymai - 45 g(12-13%), iš jų 70% gyvūninių, 30% augalinių, 80 g
  • Riebalai - 50g(iki 30%), iš jų 70% augalinių, 30% gyvūninių, įskaitant iki 10%    sočiųjų riebalų rūgščių, transriebalų – iki 1% ar < 2 g – 90g
  • Angliavandeniai - 217 g(57-58%), įskaitant apie 10% monosacharidų – 300g
  • Skaidulinės medžiagos - 25-30 g
  • Energinė vertė: 1500 kcal
  • Druskos - 5-6 g
  • Skysčiai - 1,5-2,5 l/d. (1ml/1 kcal)
  • Valgymo režimas: 4-6 k./d., valgyti lėtai, reguliariai, gerai sukramtyti maistą.
  • Dieta visavertė.

Valgymo režimas - 6 valgymai

Valgymo laikas

Procentai, %

Baltymai, g

Riebalai, g

Angliavandeniai, g

Kilokalorijos, kcal

Pusryčiai

20

9

10

43,5

300

Priešpiečiai

10

4,5

5

21,75

150

Pietūs

30

13,5

15

65,25

450

Pavakariai

10

4,5

5

21,75

150

Vakarienė

20

9

10

43,5

300

Priešnakčiai

10

4,5

5

21,75

150

Viso per dieną gramais:

 

45

50

217,5

1500

Viso per dieną, proc.:

100

12

30

58

 

 

Valgymo režimas - 4 valgymai

Valgymo laikas

Procentai, %

Baltymai, g

Riebalai, g

Angliavandeniai, g

Kilokalorijos, kcal

Pusryčiai

25

11,25

12,5

54,38

375

Priešpiečiai arba pavakariai

10

4,5

5

21,74

150

Pietūs

40

18

20

87

600

Vakarienė

25

11,25

12,5

54,38

375

Viso per dieną gramais:

 

45

50

217,5

1500

Viso per dieną, proc.:

100

12

30

58

 

 

Dietos sudėtis 1800  kcal

Dietos sudėtis g ir %:

  • Baltymai - 54 g (12-13%), iš jų 70% gyvūninių, 30% augalinių, 80 g
  • Riebalai - 60 g (iki 30%), iš jų 70% augalinių, 30% gyvūninių, įskaitant iki 10%    sočiųjų riebalų rūgščių, transriebalų – iki 1% ar < 2 g – 90g
  • Angliavandeniai - 261 g (57-58%), įskaitant apie 10% monosacharidų – 300g
  • Skaidulinės medžiagos - 25-30 g
  • Energinė vertė: 1800 kcal
  • Druskos - 5-6 g
  • Skysčiai  - 1,5-2,5 l/d. (1ml/1 kcal)
  • Valgymo režimas: 4-6 k./d., valgyti lėtai, reguliariai, gerai sukramtyti maistą.
  • Dieta visavertė.

Valgymo režimas - 6 valgymai

Valgymo laikas

Procentai, %

Baltymai, g

Riebalai, g

Angliavandeniai, g

Kilokalorijos, kcal

Pusryčiai

20

10,8

12

52,2

360

Priešpiečiai

10

5,4

6

26,1

180

Pietūs

30

16,2

18

78,3

540

Pavakariai

10

5,4

6

26,1

180

Vakarienė

20

10,8

12

52,2

360

Priešnakčiai

10

5,4

6

26,1

180

Viso per dieną gramais:

 

54

60

261

1800

Viso per dieną, proc.:

100

12

30

58

 

 

Valgymo režimas - 4 valgymai

Valgymo laikas

Procentai, %

Baltymai, g

Riebalai, g

Angliavandeniai, g

Kilokalorijos, kcal

Pusryčiai

25

14,63

15

64,13

450

Priešpiečiai arba pavakariai

10

5,84

6

25,64

180

Pietūs

40

23,4

24

102,6

720

Vakarienė

25

14,63

15

64,13

450

Viso per dieną gramais:

 

54,5

60

256,5

1800

Viso per dieną, proc.:

100

12

30

58

 

 

Dietos sudėtis 2000  kcal

Dietos sudėtis g ir %:

  • Baltymai - 60 g (12-13%), iš jų 70% gyvūninių, 30% augalinių, 80 g
  • Riebalai - 67 g (iki 30%), iš jų 70% augalinių, 30% gyvūninių, įskaitant iki 10%    sočiųjų riebalų rūgščių, transriebalų – iki 1% ar < 2 g – 90g
  • Angliavandeniai - 290 g (57-58%), įskaitant apie 10% monosacharidų – 300g
  • Skaidulinės medžiagos - 25-30 g
  • Energinė vertė: 2000 kcal
  • Druskos - 5-6 g
  • Skysčiai - 1,5-2,5 l/d. (1ml/1 kcal)
  • Valgymo režimas: 4-6 k./d., valgyti lėtai, reguliariai, gerai sukramtyti maistą.
  • Dieta visavertė.

Valgymo režimas - 6 valgymai

Valgymo laikas

Procentai, %

Baltymai, g

Riebalai, g

Angliavandeniai, g

Kilokalorijos, kcal

Pusryčiai

20

12

13

58

400

Priešpiečiai

10

6

7

29

200

Pietūs

30

18

20

87

600

Pavakariai

10

6

7

29

200

Vakarienė

20

12

13

58

400

Priešnakčiai

10

6

7

29

200

Viso per dieną gramais:

 

60

67

290

2000

Viso per dieną, proc.:

100

12

30

58

 

 

Valgymo režimas - 4 valgymai

Valgymo laikas

Procentai, %

Baltymai, g

Riebalai, g

Angliavandeniai, g

Kilokalorijos, kcal

Pusryčiai

25

15

17

73

500

Priešpiečiai arba pavakariai

10

6

7

29

200

Pietūs

40

24

27

116

800

Vakarienė

25

15

17

73

500

Viso per dieną gramais:

 

65

67

285

2000

Viso per dieną, proc.:

100

12

30

58

 

 

Dietos sudėtis 2200  kca

Dietos sudėtis g ir %:

  • Baltymai - 66 g (12-13%), iš jų 70% gyvūninių, 30% augalinių, 80 g
  • Riebalai - 73 g (iki 30%), iš jų 70% augalinių, 30% gyvūninių, įskaitant iki 10%    sočiųjų riebalų rūgščių, transriebalų – iki 1% ar < 2 g – 90g
  • Angliavandeniai - 319 g (57-58%), įskaitant apie 10% monosacharidų – 300g
  • Skaidulinės medžiagos - 25-30 g
  • Energinė vertė: 2200 kcal
  • Druskos - 5-6 g
  • Skysčiai - 1,5-2,5 l/d. (1ml/1 kcal)
  • Valgymo režimas: 4-6 k./d., valgyti lėtai, reguliariai, gerai sukramtyti maistą.
  • Dieta visavertė.

Valgymo režimas - 6 valgymai

Valgymo laikas

Procentai, %

Baltymai, g

Riebalai, g

Angliavandeniai, g

Kilokalorijos, kcal

Pusryčiai

20

13,2

15

63,8

440

Priešpiečiai

10

6,6

7

31,9

220

Pietūs

30

19,8

22

95,7

660

Pavakariai

10

6,6

7

31,9

220

Vakarienė

20

13,2

15

63,8

440

Priešnakčiai

10

6,6

7

31,9

220

Viso per dieną gramais:

 

66

73

319

2200

Viso per dieną, proc.:

100

12

30

58

 

 

Valgymo režimas - 4 valgymai

Valgymo laikas

Procentai, %

Baltymai, g

Riebalai, g

Angliavandeniai, g

Kilokalorijos, kcal

Pusryčiai

25

17

18

80

550

Priešpiečiai arba pavakariai

10

7,14

7

32

220

Pietūs

40

26

29

128

880

Vakarienė

25

17

18

80

220

Viso per dieną gramais:

 

66

73

319,5

2200

Viso per dieną, proc.:

100

12

30

58